White noise

Witte ruis, of ook bekend als White noise, is een monotoon en continue geluid, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het geluid van een stofzuiger. Een baby heeft negen maanden lang ruis gehoord in de baarmoeder, namelijk het ruisende geluid van het bloed dat door de bloedbanen stroomt. 
White noise is dus een heel herkenbaar en geruststellend geluid voor je baby. Je kunt witte ruis gebruiken tijdens zowel de nachtslaap van de baby als tijdens de slaapjes overdag.

White noise voor een overprikkelde baby

Bij een overprikkelde baby kan witte ruis erg fijn zijn tijdens de slaapjes. Het geluid zorgt ervoor dat deze baby de wereld om zich heen gemakkelijker kunnen ‘uitschakelen’ en dat omgevingsgeluiden gemaskeerd worden. Plotseling harde geluiden hebben dan geen tot weinig invloed meer op de slaap van de baby.

Tips voor het gebruik van White noise

Een aantal tips voor het gebruik van White noise:

➡️ Zorg ervoor dat je het volume zo hard zet dat het klinkt als het volume van een stromende douche. Rond de 60 decibel is gangbaar.

➡️ Plaats het geluid niet te dicht bij het bedje.

➡️ Zorg er voor dat de ruis niet onderbroken wordt en dat het dus gedurende het hele slaapje aan blijft staan. Merkt je kindje tijdens een lichtere slaapfase dat de situatie veranderd is ten opzichte van de situatie tijdens het moment van in slaap vallen daarvoor, dan kan dat een trigger zijn om wakker te worden tijdens de lichte slaapfase. Dit voorkomt dat je kindje slaapcycli aan elkaar koppelt.

Maak jij gebruik van White noise?

Gebruik jij White Noise voor je kindje? Deel het hieronder!

#witteruis #whitenoise #slaapcoach #kinderslaapcoach #droomritmecoach #droomritme

Tijd voor een peuterbedje?

Een hele belangrijke stap in het groter worden van jouw kindje is de overstap naar een peuterbedje.


Vraag jezelf de volgende dingen af: 

– Is het ledikant te klein geworden?
– Is er een broertje of zusje op komst?
– Klimt je kindje uit bed?
– Slaapt je kindje slecht en hoop je dat het beter wordt in een ander bedje?

Bovenstaande redenen zijn het meest genoemd om over te stappen op een peuterbedje. 

Tips om over te stappen op een peuterbedje

Allereerst is het belangrijk dat je kindje over het algemeen goed slaapt in zijn bedje en in zijn eigen kamertje. Begin hier niet te vroeg mee. Want bedenk: je kleintje kan nu zelf zijn bedje uitstappen en naar jou toekomen! De meeste kleintjes zijn hier vanaf een jaar of 3 klaar voor. Soms iets eerder en soms iets later. Je wilt de overgang naar een groter bedje ook niet te vroeg doen, om uit uit bed vallen te voorkomen. Daarnaast speelt ook een stukje gedragscontrole hierin een rol, voor een 2 jarige is het moeilijker om rustig in bed te blijven liggen dan voor een 3 jarige.

Vraag jezelf dus van te voren af of de overgang naar een groter bed noodzakelijk is, voordat je hiermee gaat ‘uitproberen’.

Enkele tips:

  • Als je de ruimte hebt kun je het bedje alvast in het kamertje erbij zetten om hem eraan te laten wennen. 
  • Betrek je kleintje ook bij het uitzoeken van welk knuffeltje, welk beddengoed er in het bedje gaat om hem zo zelf de keuze te laten maken. 
    Laat je kleintje er alvast op spelen, lees samen een leuk boek op het bed, knuffel alvast samen op het nieuwe bed. Maak er dus een feestje van!
    Is je kindje enthousiast geworden? Dan kan je de overstap maken naar een eerste slaapje in het nieuwe bed.
  • Wanneer je kindje overdag nog slaapt, probeer dan het eerste slaapje in het nieuwe bed tijdens het middagslaapje doen. Lukt het niet, dan leg je je kindje ‘s avonds nog in het ledikantje, zodat er geen oververmoeidheid ontstaat. Je probeert het de volgende dag weer opnieuw.
  • Houd je vast aan dezelfde bedrituelen als voorheen en verander deze niet. Maak hier ook een fijn moment van, zodat je kindje ervaart dat slapen gaan iets leuks is.
    Verlaat de kamer als je kindje rustig ligt. Als je kindje het spannend vind, dan blijf je bij je kindje totdat hij slaapt. Het is belangrijk dat je kindje het vertrouwen krijgt dat hij goed kan slapen.
    Na een tijdje vergroot je die afstand wat, elke dag een stukje verder totdat je uit de slaapkamer bent. Je kunt ondertussen wat sussende geluiden maken, zodat je kindje weet dat jij aanwezig bent en dat het veilig is om te gaan slapen.


Wanneer stapten jullie over van ledikant naar een peuterbedje?

Bedritueel

Het is goed om voor het slapengaan een bedritueel te hebben en dat je die steeds hetzelfde laat zijn, zodat duidelijk is voor je kindje wat er komen gaat.

Vanaf dat je kindje 2 maanden oud is herkent hij al een bedritueel! Dit gaat vaak al vanzelf. Schone luier, slaapzakje aan, speentje in, lichten uit.

Altijd dezelfde dingen in dezelfde volgorde

Het gaat erom dat je steeds dezelfde dingen doet in dezelfde volgorde zodat je kleintje zich voorbereid op het slapen gaan. Je kindje weet op deze manier dat het slapen eraan komt. Dat geeft rust en zal je kleintje minder pogingen ondernemen om het slapen uit te stellen. Bouw de drukte in de avond af en start je bedritueel op tijd.

Laat dit ritueel overdag niet te lang duren. Een boekje voorlezen is dus bijvoorbeeld niet nodig. In de avond mag het bedritueel langer duren, omdat je hier bijv. nog een badje of boekje onderdeel van laat zijn. Ga ook geen 3 verhaaltjes voorlezen. Zo komt er alleen maar uitstelgedrag.

Vooral bij wat grotere kindjes is begrenzing belangrijk, om het ritueel niet te lang te laten zijn maar ook om duidelijk te zijn.
Geef een keuze, bijvoorbeeld welk boekje wil je lezen of welk knuffeltje gaat mee naar bed. Maar laat deze keuzes niet eindeloos zijn. Het is goed om je kindje te betrekken bij het bedritueel. Samen de gordijnen dichtdoen. Samen de knuffels welterusten zeggen.

Zo belangrijk is een bedritueel en ook zo effectief!

Heb jij een bedtijdritueel voor je kleintje?

Wakkertijden, wat zijn dat?

De term wakkertijden heb je misschien wel eens horen vallen. Wakkertijden staan voor de maximaal aantal minuten of uren dat je kindje wakker kan zijn tussen de slaapjes in. Hoe ouder je kindje wordt, hoe langer hij kan wakker blijven. Dit verschilt dus per leeftijd. 

Goede slaap staat voor voldoende slaap + afgeronde slaapcycli. Want pas wanneer alle slaapfasen van cycli zijn doorlopen treedt er goed herstel op.  

Timing

Timing is hierbij erg belangrijk! Ben je te vroeg, dan gaat het (in)slapen moeizamer en is er meer hulp nodig. Ben je te laat, dan is het slaaphormoon weer onderdrukten krijg je te maken met een oververmoeid kleintje. Met als gevolg dat de slaapjes korter worden en ook minder kwalitatief.  

Probeer je kindje uiterlijk aan het einde van de wakkertijd slaapklaar in bed te leggen. Of hij dan slaapt is aan hem, maar hij moet de kans hebben dit te doen. 

Wanneer er een kort slaapje is gedaan, dan wil je de wakkertijd bij het eerst volgende slaapje iets gaan inkorten om oververmoeidheid te voorkomen. Let dus ook op de slaapsignalen van je kindje in combinatie met die wakkertijden. Echter, slaapsignalen bij een oververmoeid kleintje zijn diffuus. Kijk dus bij een oververmoeid kleintje vooral naar de
wakkertijden.  

Zorgen voor een goede slaapbasis is de eerste stap die we zetten tijdens de consulten. Op die manier werk je al aan meer slaap, door het juiste ritme aan te houden. Dit kost wel eventjes tijd en is meestal niet binnen 1 week recht getrokken. Maar zodra de ritmes zijn gewend (na zo 2 à 3 weken), zul je zien dat het slapen bij kindje al een stuk makkelijker zal gaan.  

Heb je hier nog vragen over, mail mij gerust. Dan plannen wij een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Ik help jullie graag! 

Liefs Anne