Wat is een slaapregressie?

Slaapregressies

Wanneer kan je een slaapregressie verwachten? De eerste slaapregressie is rond de leeftijd van 4 maanden.  Je baby is zich nu meer bewust aan het worden van de omgeving en met al die bewustwordingen en spannende nieuwe dingen is het ook lastig om te slapen. Op dit moment verandert er veel in baby’s brein en slaappatronen. 

8-10 maanden

Deze fase maakt baby weer hele grote ontwikkelsprongen maakt. Kruipen, optrekken en misschien zelfs al staan of de eerste stapjes lopen. Het kan want deze fase loopt vanaf 8 maanden en kan er ook/nog op negen of tien maanden zijn. Niet alleen in ontwikkeling maar ook in hechting speelt hier een nieuwe fase. Al deze nieuwe mogelijkheden zijn genoeg om het slapen te verstoren. 

12 maanden

Rond de 12 maanden volgt deze slaapregressie.  Hierin krijgt je kleintje door dat het een eigen wil heeft. Het slapen kan wel goed gaan alleen kunnen de slaapjes een uitdaging worden.  Een goed slapende baby kan ineens veranderen in een ik wil maar 1 slaapje doen dreumes terwijl het nog echt 2 slaapjes nodig heeft!

18 maanden

Je kindje maakt rond deze leeftijd de overgang van 2 naar 1 dutje overdag. Daarnaast kunnen verlatingsangst en de ontwikkeling het slapen gaan storen.

2 jaar

Deze regressie gaat gepaard met een hechtingssprong van loslaten en er komen ook weer kiezen door. Een van de problemen is het dagslaapje. Het is NIET de bedoeling deze te laten vallen, dat gebeurt meestal pas vanaf de leeftijd van drie jaar.

Hoe overleef je een slaapregressie?

Slaapregressies kunnen heftig zijn. Zeker voor de ouders maar ook voor kindjes. Er gebeurt zoveel dat het slapen een uitdaging kan worden. Zorg ervoor dat je kindje voldoende gelegenheid krijgt om te kunnen slapen en voorkom het ontstaan van slaapassociaties (te veel hulp bij het inslapen). Kijk wat je kunt doen om je kindje toch zo zelfstandig mogelijk in slaapt te laten vallen. Een paar tips:

* Vraag hulp, doe het samen met je partner

* Bij korte slaapjes meer slaapjes toepassen of bedtijd vervroegen

* Accepteren, een slaapregressie is tijdelijk. 

* Troost bieden, praten, geruststellen maar wel aanwezig blijven. 

Heb je het idee dat er maar geen einde komt aan de slaapregressie? Zijn de slaapproblemen van je baby of oudere kindje structureel? Dan kan ik je, als slaapcoach, helpen. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken of bekijk de slaapconsulten.

Zomertijd: De klok gaat een uur vooruit

Nog even en dan begint de zomertijd! In de nacht van 27 op 28 maart gaat de klok een uur vooruit. Dat lijkt misschien fijn, dat je kleintje om 06:00 uur wakker is ipv 05:00 uur, maar dit betekent ook dat jij een uur slaap mist! Hoe kun je hier het beste op voorbereiden?

Het duurt ongeveer een week voor iedereen om aan een uur tijdsverschil te wennen. Wennen gaat het beste in kleine stapjes.  Gebeurt dit niet, en moet je kleintje ineens naar een nieuw ritme toe, dan kan oververmoeidheid ontstaan. Start dus het beste 1,5 week van te voren met het voorbereiden op de zomertijd en het nieuwe ritme.

Voorbereiden op de zomertijd doe je door 1,5 week van te voren je kleintje iedere dag 5 minuten eerder op bed te leggen. Zo kom je uiteindelijk op het nieuwe ritme uit. Vervroeg niet alleen de slaaptijden maar alle activiteiten en maaltijden.  Gaat vooraf wennen niet? Dan achteraf! Als het maar in kleine stapjes gaat. Doe dit zelf ook! Ook jij mist straks een uur slaap.

Zorg ervoor dat de slaapkamer van je kleintje donker genoeg is. In de zomer is het ’s avonds langer licht en ’s ochtends eerder licht. Dit kan het inslapen en uitslapen lastig maken!